Friday 13 March 2015

CREATIVE COMMON LICENSE

Hasil carian imej untuk common license images


DEFINISI CREATIVE COMMON LICENSE

Creative Common License adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan bukan untuk keuntungan global semaata- semata. Creative Common membolehkan perkongsian dan penggunaan semula kreativiti dan pengetahuan melalui penyediaan alat guaman percuma.

Creative Cammon tidak memberi waranti mengenai maklumat yang dibekalkan dan menolak liabiliti untuk kerugian yang diakibatkan penggunaannya. Karya tersebut diperuntukkan dibawah terma-terma lesen awam Creative Cammon (LACC atau LESEN). Karya tersebut dilindungi hak cipta dan undang-undang lain yang berkenaan. Sebarang penggunaan karya tersebut selain daripada yang dibenarkan di bawah undang-undang hakcipta atau yang diberi kuasa di bawah lesen ini diantara anda dan pemberi lesen adalah dilarang. Hakcipta,karya,anda dan pemberi lesen mempunyai maksud seperti yang diberikan di bawah.

CREATIVE COMMON LICENSE DAPAT MEMBANTU KITA DALAM MENYAMPAIKAN MAKLUMAT

Ianya dapat membantu dengan seseorang bersa selamat dalam berkongsi dan membina sesuatu kerja yang telah dibuat dengan menerbitkannya di bawah lesen Creative Common. Produk ini juga memberikan seseorang berasa fleksibiliti sebagai contoh anda boleh memilih untuk hanya membenarkan kegunaan bukan komersial dan melindungi orang- orang yang menggunakan karya anda.

" CREATIVE COMMONS MEMBOLEHKAN PENGGUNA MEMBANGUNKAN DAN MEMAKSIMAKAN KREATIVITI DIGITAL MEREKA, DAN BERKONGSI DENGAN LAIN DAN MENGGALAKKAN INOVASI ANTARA SATU SAMA LAIN "

KESIMPULAN

  Secara kesimpulannya,dapatlah disimpulkan bahawa creative common ini perlu diberi perhatian terhadap penggunaannya untuk menjaga hasil karya pencipta dan memberi tahu dunia apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan dengan hasil karya mereka yang telah dihak ciptakan.Pengguna perlu memilih lesen yang sesuai untuk karya mereka .


Hasil carian imej untuk common license images


No comments:

Post a Comment